att ta initiativ på jobbet

depositphotos_46650913-stock-photo-take-the-initiative.jpg
 
 

vad betyder initiativ?

Det är vanligt på svenska arbetsplatser att man pratar om intiativ - att man ska ta mer intiativ, men ordet intiativ kan vara svårt att förstå. Intiativ kan vara att:

  • Ge förslag på vad som ska göras

  • Komma med en ny idé

  • Alltid hjälpa till

Det betyder alltså att om man tar intiativ så tar man ett steg framåt för att få någonting att hända. Tänk dig att du aldrig ska stå still på jobbet. Det finns alltid något att göra!

Exempel: Tänk dig att du jobbar på en restaurang. Idag serverar ni soppa och bröd till lunch. Du står i köket och ser att brödet som ni förberett till lunchen redan har tagit slut och det inte finns något mer bröd till soppan. Då kommer du på att ni har knäckebröd i förrådet som du tar fram och fyller på med.

Även om det är olika bröd så har du tagit eget intiativ till att lösa problemet. Nu får alla gäster bröd till soppan!

images-7.jpeg

varför behöver du ta iniativ?

video Block
Double-click here to add a video by URL or embed code. Learn more

Det finns flera svar på den frågan. Här berättar X (chef) vad det betyder när någon tar intiativ.

Manus till film:

  • Vad betyder att ta intiativ för dig?

  • Vad betyder det när någon tar mycket initiativ? Både för dig som chef och för teamet.

  • Hur kan man börja ta mer intiativ på sitt jobb?

 
 
depositphotos_118821490-stock-photo-what-is-next-step-or.jpg
 
 

innan coachningsmötet

Innan nästa coachningsmöte vill din coach att du svarar på frågorna i formuläret och klickar på SKICKA.

Name *
Name
Vad kan du göra på jobbet om du inte har något att göra under 20 minuter?
Vad är det roligaste du vet att göra på jobbet?
 
 
 

nästa coachningsmöte

 
 

Du och din coach kommer ta fram en lista på vilka fler initiativ du kan ta på jobbet.

 
noun_53371.png